Kerneløse Druer eller ej

Stenospermocarpi er den biologiske proces, der producerer parthenocarpi (kerneløshed) i nogle frugter, især i mange spisedruer. I stenospermocarpiske frugter er normal bestøvning og befrugtning stadig krævet for at sikre at frugten dannes, dvs fortsætter med at udvikles på planten men efterfølgende stopper udviklingen af kernerne, der egentlig begyndte at vokse efter befrugtningen og fører derfor til en næsten kernefri tilstand. Resterne af de uudviklede frø er synlige i frugten.

Frugterne af kernefri druer er mindre end druer med kerner, fordi kernerne producerer plantehormonet gibberellin, der forårsager at frugterne bliver større. De fleste kommercielle  druesorter uden kerner sprøjtes med gibberellin for at øge størrelsen på druerne og også for at gøre frugtklaserne mindre tætte.

Kerneløse druer har et rudimentært anlæg til kerner, som føles som en lidt fastere ting at tygge på når man spiser druer, men ikke minder om en gammeldags drue hvor man altid endte med at sidde og spytte kerner ud…