Fra rabarberne viser deres runde røde skud i marts til frosten lukker og slukker i det sene efterår, har vi muligheden for at forsøde vores tilværelse med alle de sunde og lækre ting vi kan gro i vore haver: Bær, både gamle kendinge og nye spændende sorter eller krydsninger, asparges, æbler, pærer, blommer, kirsebær, sydfrugter, nødder, listen er lang. En skånsom behandling og den korte vej fra have til mave gør at vitaminindholdet er intakt. Som kilde til det daglige indtag C-vit, som antioxidant, som kilde til A-vit og visse B-vit....vi kan ikke leve godt uden frugt og grønt. Brug dine afgrøder både i de velkendte opskrifter eller tænk lidt ud af boxen. Her er lidt inspiration.

Salater m.m.

Æblesalat med druer og valnødder.
3 stilke blegselleri
4 æbler f.ex. Ananasreinette eller CoxOrange
1 dl valnøddekerner
½ dl rapsolie
3 spsk. Æbleeddike
kværnet salt og peber
1 spsk. flydende honning.
Hvis det er sæson så tag en håndfuld bær og strø med mild hånd.
Bland dressingen.Fjern kernehus og skær æbler og blegselleri I mundrette stykker, druer og grofthakkede valnødder kommes I og det hele trækker tildækket en time.

Nectarinsalat
3 nektariner
3 asiatiske pærer
begge dele i skiver/fine både
1 lille salathovede revet i grove stykker
olie-eddikedressing smagt til med friskkværnet salt og peber
Lad trække tildækket og koldt ½ time. Pynt før servering med basilikumblade.

Pæresalat
2 pærer udskåret i både
1 stor håndfuld kerneløse vindruer (hvis de er store nok, så halver dem)
1 håndfuld valnødder, grofthakkede
1 stykke god parmesan eller andet hård ost, f.ex. Knuthenlunds et års fåreost
Dressing saften af ½ citron blandes med 3 spsk. Valnøddeolie tilsmagt med lidt friskkværnet peber. Bland alle ingredienser og afslut med at høvle skiver af ost over inden servering.

Diverse

Kylling med druer
1 kylling
1 tsk madraskarry
50 g smør
1 dl. Hønsebouillon
2 dl. Piskefløde
200 g halverede grønne kerneløse druer
salt og peber
Del kyllingen I kvarter og fjern skindet, Gnid stykkerne I karry og brun den i afbruset smør i en stegegryde. Tilsæt bouillon og fløde og steg videre ved svag varme og under låg til kødet er mørt, ca. 40 min. Tag kødet op og hold det varmt. Er saucen for tynd koges den lidt ind. Druerne kommes i saucen og koges ved svag varme i 2-3 min. Smag til med salt og peber og hæld saucen over kyllingestykkerne. Server med små pillekartofler eller et godt madbrød.

Asparges med nem mousselinesauce
Hvad er lækrere end friske grønne asparges? Hvis man så kan kombinere dem med en lækker syndig sauce er det for alvor sommer. Du skal bruge asparges, mange, der kun lige skal blancheres- syntes jeg- andre vil gerne have dem bløde. Til disse grønne vitaminbomber laver man en sauce der består af en 100g god mayonaise, 2.5dl letpisket flødeskum, 2-3 spsk citronsaft, masser af friskkværnet sort peber og lidt salt. Server aspargeserne varme og saucen ved siden, så folk selv kan øse mere op, når de finder ud af hvor godt det smager.

Jordskokkecreme
300 g skrællede jordskokker skives og ristes i 40 g smør, tilsæt 2½ dl hønsefond og kog under låg 15 min. Blendes med lidt af fonden og hældes tilbage i gryden hvor der tilsættes ca. 2 dl piskefløde, cremen koges op og tilsmages med salt og frikkværnet peber. Lækkert tilbehør til diverse bøffer. Man kan komme andre grøntsager sammen med jordskokkerne f.eks. kartofler, knoldselleri, persillerod eller pastinak. Tilberedelsen er den samme, så længe man sørger for at alt er mørt før man blender grøntsagerne.

Jordskokchips
Skrub 250 g jordskokker fri for urenheder og skær dem derefter i tynde skiver. I en plastikpose blandes 3 spsk olivenolie med havsalt og groftkværnet sort peber, ryst grøntsagsskiverne i posen så alle har fået krydderier og olien er fordelt. Bredes ud på et stykke bagepapir og ristes i ovnen ved 150 grader til de er sprøde og lysebrune.

Desserter

Rabarbersuppe
700g jordbærrabarber
1 stang vanilje
1,2 l. vand
350g rørsukker
250 g jordbær
Evt. Vaniljeis
Vask rabarber og skær I 3-5 cm stykker kog med vand, sukker og vaniljestang i et kvarter. Afkøles. Sigt rabarber og vaniljestangen fra, pres så al væden kommer med. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ned I suppen. Sæt suppen I køleskab tildækket og sæt den I fryseren ½ t før servering. Anret I dybe tallerkner med skiver af jordbær og evt. En skefuld god vaniljeis. Afpyntes med blade af citronmelisse.

Clafoutis
En klassisk og meget lækker fransk dessert. Du skal bruge...1,1/4 kop mælk, 1/3 kop rørsukker, 3 æg, kornene fra 1 stang vanilje, 1 nip salt, ½ kop mel, 3 kopper kirsebær som du udstener,end en 1/3 kop rørsukker og flormelis.I en røremaskine blandes mælk, den første 1/3 kop sukker, æg, vanilje, salt og mel. I en smørsmurt springform hældes halvdelen af dejen og denne bages kort til der er en let skorpe på (190 grader) Tag desserten ud og spred kirsebærrene drys med sukker og hæld resten af dejen over. Bag i ca 35 min. til den er smukt lysebrun og du kan stikke en kniv i desserten uden at der kommer dej med retur. Drys fint med flormelis og server varm. NB. Man kan også lave clafoutis med blommer, ferskner eller nectariner.

Syltede frugter

Druekompot
Har du kerneløse druer i mængder du ikke kan nå at spise, er dette en delikat anvendelse af overfloden...Blandingsforholdet mellem druer og rørsukker er 2:1 fordi man indkoger bærrene. Dvs. At du skyller og fjerner stilkene fra druerne, vejer frugten og så tager halvt så meget sukker som du har bær. Kog blandingen op og skru ned på svag varme så det lige bobler. Lad dette koge ind til druerne ligger I en klar tyktflydende sirup. Man kan krydre med vanille eller give den færdige blanding lidt rom, men det er ikke nødvendigt. Hæld på atamonskyllede glas. God til kød ost og desserter. Fin lille gave i et pænt glas.