Her bor vi   |    Handelsbetingelser    |    Aktuelt   |    Kontakt   |    Fotogalleri   |    Links   |

Forside
Rosenguiden

Pæoner
Roser
Clematis
Frugttræer
Frugtbuske
Sydfrugter
Hassel
Diverse frugttræer
Løvtræer

Ny kunde

Kogebog
Roser - ej blot til pynt
Kerneløse druer
Havens Vitaminbomber
Fra jord til bord

Fra jord til bord

City Farmer
Igennem mere end 30 år har man især i USA og Canada arbejdet med konceptet City Farmer (eller som nogen ynder at kalde det: fræs din forhaves græsplæne op). En City Farmer er en person, bosat i byen, der i sin have, på sin altan, i en park eller et mindre lejet jordlod, dyrker frugt og grøntsager til eget forbrug.

Ud over de friske, og ofte økologiske frugter og grøntsager, får City Farmeren flere fordele:

• Masser af lys og frisk luft
  • God og billig motion
  • Glæden ved at se afgrøderne spire og vokse
  • Flere vitaminer og mineraler, da afgrøderne høstes direkte
  • Sparer penge
  • Sparer miljøet for CO2 udslip, da frugt og grønt høstet i haven ikke belaster miljøet med CO2, i modsætning til frugt og grønt, der køres, sejles eller flyves til landet.
City Farmer bliver mere og mere udbredt kloden over. Og alle kan være med - unge som ældre, raske og handicappede. Kan man ikke bukke sig, kan der etableres højbede, der kan nås sidende i en kørestol. Mange byer i USA og Canada har etableret fælles haveanlæg til City Farmerne, hvor de kan dyrke deres frugt og grønt, kompostere affaldet i beholdere for senere udlægning i bedene og derved mindske eller helt undgå kunstgødning. Der arrangeres også markedsdage hvor overskudsproduktionen sælges og derved skaffer man kapital til yderligere indkøb af dyrkningsjord, planter, m.v.

For år tilbage begyndte amerikanerne at dyrke grønt rundt omkring i byerne, de store flade tage man har derovre kan nemt bruges. Danskerne er nu ikke sene til at samle en god idé op. Så fra den forkølede purløg i altankassen til en mindre nyttehave på altanen eller i en af de nu renoverede gårde i storbyen er ikke så langt. Vi vil gerne vide hvor vores mad kommer fra. Vi vil gerne have smagen af friske frugter og grøntsager. Vi er blevet lidt mere bevidste omkring forureningens sammenhæng med de lange transportveje i forbindelse med transport af frisk frugt og grønsager. Vi vil kort sagt gerne have hele historien med.

Europa har noget ganske specielt med disse små haver på lejet jord....Nyttehaver, allotments på engelsk, odlingslotter på svensk! Først var det rene nyttehaver, hvor fattige folk i byerne kunne dyrke lidt grøntssager. Så blev arealerne lidt større og man byggede skurene til redskaberne lidt større så de også kunne bruges til ophold og der kom lidt tant og fjas i form af blomster med i beplantningen...men det er stadig, for mange byfolk deres tilgang af fra jord til bord og enten elsker man kolonihaver, for man bor tæt eller også er det absolut ikke et hit.

SMAGENS TIME...Forbudt for voksne! Tirsdag d. 8. oktober bydes børnene atter en gang på restauration. De får mulighed for en tre retters menu ud fra konceptet, det er sundt, det smager godt og det er ikke farligt at smage på nye ting. Sidste år var mere end 100 restauranter med i eventen, overskuddet går til "GUSTU", en kokke-/madskole for fattige unge i LaPaz, Bolivia. Et projekt der drives af Meyers Mad i samarbejde med IBIS en underafdeling af DANIDA. Man kan som restaurant melde sig til på lwh@meyersmad.dk

Åbningstider
Vi modtager bestillinger på telefon, fax og via hjemmesiden.
Man-fre, kl: 09:00 - kl. 17:00

Obs! Kun salg til en gros.
Tilbud
Vi har løbende tilbud på hele cc-containere med et udvalg af aktuelle planter

Login og se det gode tilbud.

Erling Nielsens Planteskole Aps
Norvej 5, DK 4862 Guldborg