JORDSKOK

Jordskok er en gammel dansk grøntsag som kan dyrkes på alle jordtyper. Høstes fra efterår til tidligt forår. Jordskok er let at dyrke. Knoldene er sprøde med en nøddeagtig smag. Planten egner sig også godt som enårig læplante. Jordskok har sin oprindelse i Amerika, formentlig Mexico. Dens engelske navn er "Jerusalem Artichoke". I 1500-tallet kom den til Europa. Hvis jordskok dyrkes direkte i jorden plantes der i rækker med 80 cm imellem og 40 cm mellem planterne. Kan også dyrkes i min. 7l potter. Allerede det første år kan man høste de velsmagende knolde, som sidder i spidsen af de underjordiske udløbere. Over jorden vokser en stængel, der minder meget om solsikkens stængel og kan blive 2-3 m høj. Jordskok er en overvintrende flerårig afgrøde. Jordskok Helianthus tuberosus L. tilhører Asteraceae familien og er således langt ude i familie med havesalat og skorzonerod. Det nære slægtskab med solsikken er meget tydeligt.
Brug i køkkenet: Knoldene er meget sprøde, har en let sødlig til nøddeagtig smag og kan anvendes som grøntsag i frisk eller forarbejdet tilstand, fx suppe, puré eller gratin. Kalorieindholdet er mindre end i kartoffel.

Der er 1 sorter på listen.
Navn Anvendes Sundhed Bestøvning
Jordskok Helianthus tuberosus L primo november let at dyrke selvbestøvende